Schip ‘de Burgerdijk’

In 2020 is het 75 jaar geleden dat ons land werd bevrijd van de Duitse bezetting. Krimpen werd echter al met de oorlog geconfronteerd toen Nederland nog neutraal was. Zo werd op 10 februari 1940 het schip “de Burgerdijk” 15 mijl ten zuiden van Bishop Rock voor de kust van de Verenigde Staten getorpedeerd door een Duitse onderzeeër. De Burgerdijk was in Krimpen bij de scheepswerf Van der Giessen gebouwd. Het schip werd in 1920 te water gelaten. Het was de eerste in een serie van vier schepen, bestemd voor de Holland-Amerika-Lijn.

Van de ondergang van de Burgerdijk bestaat een ooggetuigenverslag van Cees de Neef, bemanningslid van de Burgerdijk. Daarin valt het volgende te lezen:

“Om 17.00 uur kwam de U-boot aan BB achter ons boven water met de Duitse oorlogsvlag in top en gaf opdracht dat wij onmiddellijk moesten stoppen. Om 17.15 werd ik afgelost om aan de eerste tafel mijn dinner te gaan nuttigen. Men was toen bezig een sloep te strijken aan BB want de Commandant, Ltz 1 Herbert Schultze, had te kennen gegeven dat hij de ladingpapieren wilde controleren. Wij verorberden onze hap, tuinbonen met vette lappen, zo snel mogelijk zodat wij nog even aan dek konden kijken alvorens weer op wacht te gaan. Ik ben toen naar mijn hut gegaan en heb een foto van de deinende U-boot gemaakt. De eerste stuurman Dijk was met 4 matrozen naar de U-boot geroeid.
Hoe stuurman Dijk ook argumenteerde dat wij neutraal waren, het hielp hem geen moer. Op een gegeven moment zei de Commandant tegen hem “Es tut mir Leid das ich Sie versenken muss”.
Stuurman Dijk op de commandotoren van de U-boot hoorde de Commandant orders geven een lanceerbuis klaar te maken. De Commandant vertelde hem dat hij ons een half uur gaf om het schip te verlaten. De lichten moesten gedoofd worden en de marconist mocht een telegram versturen dat wij na een aanvaring zinkende waren, dat onze positie 15 mijlen zuid van Bishop Rock was. Om 18.20 waren de sloepen los van de Burgerdijk. (…) Om 18.40 kwam er een doffe knal, de stoomfluit van de Burgerdijk begon in onze oren jammerlijk te blazen en bleef blazen. Het klonk als een langgerekte doodskreet van een schip, een schip dat betrekkelijk snel in de golven verdween”.

De 44 bemanningsleden en de 7 passagiers werden opgepikt door het stoomschip de “Edam”.

de Burgerdijk