Krimpen is door zijn ligging te midden van de grote rivieren van oudsher een uitermate geschikte plek voor de scheepsbouw. De eerste verwijzingen naar een werf in Krimpen vinden we al rond het jaar 1600.
De oudere Krimpenaren weten nog te vertellen over de scheepswerf van de familie Vermeulen aan de IJsseldijk in Boveneind. Deze kleine werf bouwde eerst alleen houten, maar later ook ijzeren schepen. Even verderop was de scheepswerf van de familie Van Duijvendijk gevestigd, een oud scheepsbouwers-geslacht. Het eerste ijzeren schip dat door de Hollandse IJssel voer was overigens de paviljoen tjalk van Jan Kreuk uit Ouderkerk aan den IJssel, die vanaf dat moment (1886) ‘IJzeren Jan’ werd genoemd. Een echte trendsetter, zo bleek al snel.
Zowel de werf van Vermeulen als van Van Duijvendijk werden (grotendeels) afgegraven bij de reconstructie van de IJssel in de jaren ’30. Voor de scheepswerf Vermeulen was dat het definitieve einde. Van Duijvendijk daarentegen kreeg de beschikking over de braakliggende werf van de familie Otto. Daar waren goede uitbreidingsmogelijkheden. Jan Otto had het bedrijf in 1827 overgenomen van de familie de Jongh en bouwde hier schepen tot het faillissement in 1910.
De familie Otto had weer nauwe banden met de familie Van der Giessen, die een scheepswerf in de Stormpolder bezat. De zus van Jan Otto, Pietronella Maria was getrouwd met Cornelis van der Giessen. Zo kwam het dat Jan Otto in 1854 een order tot bouw van een schip overdroeg aan Van der Giessen. Dit schip ‘Vriendentrouw’ werd het eerste zeeschip dat door Van der Giessen is gebouwd (een model van dit schip is te zien in het Streekmuseum).
Meerdere imposante zeeschepen zouden volgen bij de eveneens eeuwenoude scheepswerf van Van der Giessen. De eerste vermelding van een werf op deze plek dateert al van 1675. In 1820 krijgt de Arie van der Giessen de leiding over de werf. Hij is daarmee naamgever van de werf die tot de overname door IHC-Caland in 1997 zal blijven bestaan. De werf bouwt in de 19e en begin 20e eeuw vooral binnenvaartschepen, maar als tijdens de Eerste Wereldoorlog de rijnvaart instort, gaat Van der Giessen zich meer toeleggen op de zeevaart. En met succes. In 1915 wordt het zeevrachtschip de ‘de Naaldwijk’ gebouwd en in 1920 wordt de keuze beloond met de opdracht voor vier vrachtstoomschepen, de Burgerdijk, Blijdendijk, Blommersdijk en Bilderdijk. Schepen van een formaat dat men daar nog nooit gebouwd had. Een herinnering aan het schip de Burgerdijk leest u hier.
Een andere nog steeds functionerende werf is die van de gebroeders Buijs (voorheen de firma Wed. J. Buijs). Sinds 1859 houdt deze werf de rijke scheepsbouwgeschiedenis in Krimpen hoog.